اخبار روز ایران

در این وبلاگ جدیدترین اخبار روز ایران، گردشگری، صنعتی، تکنولوژی و... تقدیم می شود

اخبار روز ایران

در این وبلاگ جدیدترین اخبار روز ایران، گردشگری، صنعتی، تکنولوژی و... تقدیم می شود

اخبار روز همیشه برای همه ما اهمیت زیادی داشته اند؛ بر این اساس تصمیم گرفتیم وبلاگی در جهت انتشار جدیدترین خبرهای روز در حوزه گردشگری، تکنولوژی و فناوری، علمی، فرهنگی و... راه اندازی کنیم تا شما نیز از همه اخبار آگاه شوید.

  • ۰
  • ۰
در شهرهای امروزی از تمامی اماکانات و تجهیزات روز دنیا استفاده می شود تا علاوه بر زیبا شدن شهرها امکانات رفاهی نیز به قدر کافی در اختیار شهروندان قرار بگیرد. تلویزیون های شهری از ان دسته تجهیزاتی هستند که در این زمره قرار گرفته و وظیفه اطلاع رسانی به مردم در خصوص موضوعی خاص و یا خبرهای فوری را به عهده دارند. بدون شک امروزه تلویزیون شهری، یک باید ضروری است.

تابلوهای غول پیکر شهری در واقع همان تلویزیون شهری می باشند که در کنار بزرگراه‌ها، فضاهای سبز، چهارراه‌ها و یا داخل استادیوها بر روی دکل هایی مرتفع نصب می گردند و قابلیت پخش تصاویر ویدئویی بصورت رنگی را دارا می باشند.

هر کدام از تلویزیون های شهری از کنار هم قرار داده شدن کابینت هایی مجزا با اندازه ای در حدود 1 متر مربع ساخته می شوند. این کابینت ها هر یک همچون یک تلویزیون کوچک عمل می کنند و با پخش نمودن تصویری کوچک از مجموعه بزرگ تلویزیون، تصویر نهایی را شکل می دهند. گفتنی است این کابینت ها هر یک از جزء دیگری تشکیل شده اند که به آنها ماژول LED گفته می شود.


تلویزیون شهری
تلویزیون شهری

ماژول های تلویزیون شهری

ماژول ها در واقع بلوک هایی مستطیل و یا مربع شکل هستند که با قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر، کابینت ها شکل می گیرند. هر کدام از ماژول ها نیز از لامپ های LED بسیار کوچکی تشکیل می شوند. لازم بذکر است که این لامپ های LED در کارخانجات ساخت قطعات الکترونیک ساخته شده و جنس آنها نیز از مواد نیمه هادی می باشد؛ این لامپ‌ها دارای چندین طرح و رنگ متفاوت نیز هستند.

LEDهای تلویزیون شهری

LEDهای ذکر شده تنوع رنگ چندان بالایی ندارند و عموما در رنگ های آبی، سبز، قرمز، زرد و بعضا سفید تولید می گردند. هر کدام از این LEDها از پیوند دو نیمه هادی که از نوع N و P هستند، بوجود می آیند که به پیوند شکل گرفته PN گفته می شود؛ این پیوند تنها می تواند یک رنگ را تولید کند.

اما برای تولید کردن سایر رنگ ها در تلویزیون های شهری از ترکیب رنگ 3 یا 4 لامپ LED با رنگ های قرمز، آبی و سبز استفاده می شود. کوچکترین جزء تصویر را پیکسل می گویند و در تلویزیون شهری هر پیکسل از 3 یا 4 لامپ LED با رنگ های اصلی تشکیل می گردد.

تلویزیون و تابلوهای متعدد فول کالر در توکیو
تلویزیون و تابلوهای متعدد فول کالر در توکیو

ساختار پیکسلی در تلویزیون شهری

تلویزیون‌های شهری به لحاظ ساختار پیکسلی شامل دو دسته RGB و 2RGB می باشند. درRGB  هر کدام از پیکسل ها از یک LED قرمز، سبز و یک آبی تشکیل می گردد اما در نوع 2RGB هر کدام از پیکسل ها از دو LED به رنگ قرمز، یک LED به رنگ سبز و یک LED هم به رنگ آبی تشکیل شده است. نوع 2RGB در شرایطی خاص قادر است میان دو پیکسل واقعی در تصویر، یک پیکسل مجازی تولید کند که این کار در نهایت به افزایش کیفیت تصویر منجر می شود.

در هر کدام از ماژول های تلویزیون های شهری، هر پیکسل از پیسکل کنار خود می تواند دارای فاصله مشخصی باشد که در نتیجه ماژول ها می توانند با فواصل پیکسلی گوناگون ساخته شوند که در ادامه تلویزیون های شهری با کیفیت های گوناگون بوجود می آیند.

به فواصل ذکر شده در بین پیکسل‌های هر ماژول، دات پیچ (Dot Pitch) اطلاق می‌شود. گفتنی است دات پیچ ها بر اساس واحد میلی متر اندازه گیری شده که نشان‌ دهنده فاصله میان مرکز تا مرکز دو پیکسل که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، می باشد. دات پیچ ها با حرف P و به دنبال آن عدد فاصله بر حسب میلی‌متر نشان داده می‌شود؛ بعنوان نمونه P12 نشان می هد که فاصله میان مرکز تا مرکز دو پیکسل مجاور 12میلی متر است.

تلویزیون‌های شهری
تلویزیون‌های شهری

تلویزیون‌های شهری Indoor و Outdoor

تلویزیون‌های شهری بلحاظ کاربرد به دو دسته Outdoor و Indoor تقسیم بندی می‌شوند:

تلویزیون شهری نوع Indoor

تلویزیون‌های نوع Indoor ضد آب نبوده و معمولا فاقد آفتاب‌ گیر نیز هستند و از آن‌ها بیشتر در فضاهای بسته همچون استادیوم‌های سرپوشیده، سالن‌های کنفرانس و آمفی تئاتر، سالن های فرودگاهی و مترو استفاده می‌شود.

تلویزیون شهری نوع utdoor

تلویزیون‌های Outdoor کاملا ضد آب بوده و تا حدودی ضد ضربه هم هستند و همچنین بعلت وجود آفتاب‌گیر روی هر کدام از پیکسل‌ها، در نور آفتاب نیز به راحتی تصویر را به نمایش می‌گذارند. از این تلویزیون‌ها با توجه به مشخصاتی که دارند، بیشتر در فضاهای باز شهری همچون چهار راه‌ها، فرودگاه‌ها، فضاهای سبز و مصلی‌ها استفاده می‌گردد.

تلویزیون شهری  Full Color

تلویزیون‌های Full Color بلحاظ نحوه راه‌اندازی به دو دسته Online و Offline تقسیم بندی می‌شوند. در نوع آنلاین آن برای راه‌اندازی از یک کامپیوتر شخصی که بعنوان کنترلر مورد استفاده قرار می گیرد، بهره برده می شود. این مدل اکثرا برای ساخت تلویزیون‌هایی با ابعاد بزرگ مورد استفاده واقع می‌شود.

نمایشگر فول کالر یک استادیوم ورزشی
نمایشگر فول کالر یک استادیوم ورزشی

قیمت و هزینه ساخت تلویزیون شهری

هزینه های ساخت تلویزیون‌های آنلاین با توجه به ابعاد و مدل مشابه آفلاین آن به مراتب بیشتر از نوع آفلاین آن است. در نوع آفلاین برای راه اندازی کردن تلویزیون از بردهای کنترل مخصوصی استفاده می شود که فقط برای برنامه ریزی شدن نیازمند کامپیوتر هستند و اما برای ادامه کار و پخش فیلم بطور مستقل عمل می کنند.

این نکته نیز لازم بذکر است که هزینه تمام شده تلویزیون‌های آفلاین نسبت به ابعاد و مدل مشابه نوع آنلاین آن بسیار کمتر بوده و همچنین ساخت آنها هم ساده‌تر است ولی در ابعاد خیلی بزرگ قابل اجرا نبوده و از این حیث دارای محدودیت است.

مطالب ارائه شده معلوماتی عمومی و نه چندان تخصصی درباره تلویزیون‌های شهری از نوع فول کالر بود که اطلاعات اولیه‌ای برای تهیه و خرید یک تلویزیون شهری و یا همچنین تابلو فول کالر را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار داد.

منبع:

http://ssa.co.ir



  • ۹۶/۰۴/۳۱
  • امین رضایی