پس از نیازسنجی، برنامه ریزی گام دوم یک فعالیت علمی و کیفی است. هر چند بخش قابل توجهی از فعالیتهای روابط عمومی به طور اقتضایی تدوین و عملیاتی میشود، اما بایستی تدوین برنامه های پنج ساله، تدوین برنامهی یکساله، تدوین برنامه فصلی، تدوین برنامه ماهانه، تدوین برنامه هفتگی، تدوین برنامه برای یک مراسم خاص، و تدوین تقویم مناسبتهای مورد توجه و تأکید مدیران و مسئولن روابط عمومی قرار گیرد. درادامه با وبلاگ خبر آویژه همراه ما باشید. برنامه ریزی، یک تصمیم گیری جمعی است؛ یعنی تمامی دست در کاران روابط عمومی بایتی با همفکری در تنظیم یک برنامه مشارکت کنند چرا که اجرای برنامههای روابط عمومی نیز فعالیتی جمعی است.
افزون بر این، تدوین برنامههای روابط عمومی بایستی بر مبنای آسیبشناسی روابط عمومی، نظرسنجیهای ادواری و مستمر از فعالیتهای انجام شده، و نیازهای روانی و اجتماعی کارکنان و مشتریان استوار باشد.برنامهها بایستی هر یک از اقدامات منفرد روابط عمومی نظیر نوشتن یک اطلاعیهی خبری، آماده کردن متن یک سخنرانی، تهیهی یک گزارش ارزیابی، و مانند آن را در بافت گستردهتر یک کوشش فراگیر در بر گیرد.
بدیهی است برای تدوین هر برنامه ی روابط عمومی باید اطلاعاتی در اختیار داشته باشیم تا مبنای برنامهریزی ما قرار گیرد. تحقیق، خواه به صورت رسمی یا غیر رسمی، این اطلاعات را در اختیار ما قرار میدهد و به ما کمک میکند تا هدفهای روابط عمومی را به نحوه شایستهای بشناسیم، زیرا شناخت و تعیین اهداف روابط عمومی، ما را تدوین برنامه یاری میرساند.
اگر چرخهی کیفیت هر فعالیتی را بر نیازسنجی، برنامهریزی، اجرا، و ارزیابی (ارزشیابی و اثر بخشی) قرار دهیم، اثر بخشی یکی از مراحل اساسی چرخهی کیفیت خواهد بود. نکتهی قابل ذکر در این چرخه آن است که وضیعت مجود، همیشه موضوع اصلی برای برنامهریزی است. پس از برنامه ریزی برای گذار از وضعیت فعلی اقدامات اجرایی برای دستیابی به اهداف پیش بینی شدهدز برنامه آغاز میشود و در ادامه، با بررسی نحوهی اجرای برنامه، نقاط قوت و ضعف آن آشکار میشود. در مرحلهی آخر اقدامات اصلاحی برای بهبود فعالیتهای انجام گرفته آغاز، و این چرخه به همین ترتیب ادامه مییابد.
- ۹۵/۱۲/۱۹